Elöljáróban: ez a cikk még régen a Hungarian News #2-ben jelent volna meg, ha lett volna HNews #2... :)
Sajna az újság megszűnt az első szám után... Talán majd felrakom egyszer ide...
No akkor lássuk azt a cikket!

Hát kedves olvasó, izé...

A főszerkesztő bácsi, Mr. Dr. Jonowsky (TéeM) megbízott vala, hogy írjak egy cikket erről a DOLTAR izéről. Az az igazság, hogy fogalmam sincs, miről írjak; akik nem szeretik a kalandjátékokat, azokat ez az írás sem fogja megkedveltetni velük, akik meg igen, azok nem a cikket olvasgatják, hanem a játékkal szórakoznak. Szóval ez a cikk még akkor is kicsit kaotikus lesz, ha Zoli nem nyúl bele.

"Xeloon harcos-papja magányosan vándorolt a síkságban, miután kizárták a mágusiskolából. Pontosabban: az épület szénné égett egy elvileg ártatlan fénygyújtó varázslat nyomán... Ám most itt a lehetőség a dicsőségre és a hírnévre! A sziget keleti felén lakozó csúf fantasy-szörnyek véres háborúra készülnek, hogy a föld színével tegyék egyenlővé a békés Királyságot. Csak TE mentheted meg az országot, hisz a király túl lusta egy ilyen egyszerű feladat végrehajtására, a hős lovagok pedig régen elpusztultak már a boszorkányok és sárkányok hajkurászása közben. A TE kezedben van Doltar sorsa, no meg a billentyűzet, a TE szemed mered a monitorra.
Segíts a Királyságnak az Ork Birodalommal szemben, Arghos világán."

Amit itt fent láttál, az a játék ismertetőjéből származik. Asszem elmond mindent. Van egy szép kis bolygó, amit Arghos-nak hívnak, azon pedig néhány kontinens. Az egyik Doltar, amin három nagyobb tartomány osztozkodik. A legfontosabb a játék helyszíne, a Királyság, ahol békésen megfér egymással az ember, törpe és elf, sőt, az emigráns szörnyek is. Afféle általános fantazi-birodalom, ahol ugyan van királyi uralom, de inkább a természet - no és a kisebb uralkodók - befolyásolják a fontosabb döntéseket. Legtöbben azonban magasról tesznek az egész uralmi rendszerre és saját törvényeik szerint élnek. Ellenben a keleti oldalon, az Ork Birodalomban más a helyzet. Ugyanis a kontinensen rettentően elszaporodtak az orkok, akik az uralkodójukat odaadással szolgálják. Általuk pedig erős hatalmi rendszer épülhetett ki, melyben minden alattvaló örök félelemben él. A yetiket, goblinokat és egyéb hasonszőrű kreatúrákat mind meghódították. Egyedül a trollokkal nem sikerült leszámolniuk, tekintve azok szívósságát és fantasztikus regenerációs képességét; nomeg hasonlóan nagy populációját. Így Doltar délkeleti csücskén kikiáltották Trolliát.

A 400 évvel ezelőtt kirobbant Istenek Háborúja óta - mely folyamán teljesen megváltozott a kontinens éghajlata és domborzata - semmilyen komoly összetűzés nem akadt a nagyhatalmak között, leszámítva a kisebb határmenti fosztogatásokat, valamint a "véletlenül" elkóborló sárkányokat és királyi varázslókat, amik/akik csak úgy merő véletlenségből felégettek egy-egy ellenséges falucskát. Most azonban komolyabb háború van készülőben. Jövendőmondók, nihilisták és ősz hajú takarítónők szerint az Istenek Háborúja II készül kitörni. Az Ork Birodalom császára, Doomar a Királyság kémei szerint nagygyűlésre hívta valamennyi (!) tanácsnokát, mialatt a klánfőnökök seregeiket szedték össze. Az udvari fővarázsló megjósolta a Királyság halálát. Mint fentebb említettem, nagyon megfogyatkozott a hadseregetek, ha valóban támadnak az orkok és társaik, akkor nektek befellegzett. Rabszolgasorsra kényszerítenek titeket Gwuurs hegyében vagy gályarabként az ork hajókon. A mágusokat cirkuszba kényszerítik, hogy ócska nyuszis bűvésztrükkökkel kössék le a közönséget. Aki pedig se nem erős, se nem varázstudó, az mehet tápanyagnak a Doomar által kitenyésztett szörnyek számára. Ugye nem túl bíztató jövőkép?

Te Xeloon isten egyik híve vagy. Egy harcos-pap, ami azt jelenti, hogy bár istened tanait terjeszted, harcosi és varázslói képességeidet is fejleszted. Azért van erre szükség, mert sokan másféle isteneket tisztelnek és néha erőszakkal kell rávennetek embereket (elfeket, törpöket...) a hitváltásra. De van, amikor titeket támadnak meg és akkor védekeznetek kell. Hitetek elméletileg tilt minden vérrel kapcsolatos dolgot. Ezért nem használhattok sem szúró-, sem vágófegyvereket. Szóval egy láncos buzogányt birtokolsz, amire titokban tüskéket tetettél. Ezzel meg is szegted istened törvényét, de mivel semmi káros elváltozásod nem lett emiatt, ezért más törvényeit is áthágtad; nem vagy rossz piás, gyakran pipázol és hát nem húzódsz el a nők elől sem. A hitedet pedig nem terjeszted azóta, hogy a mágusiskolából kivágtak. Első varázslatotokat tanultátok, de olyan bonyolult szavakat és kézlejtéseket kellett hozzá mondani/végezni, hogy összezavarodtál. Fény helyett tűz keletkezett és mire a mesterek észbe kaptak, már le is égett az egész épület. Csavargóvá váltál, mert ezután mindenhonnan kiutasítottak. Úgy döntöttél, hogy munkát vállalsz inkább, és a fővárosba indultál. Lamenot kapujában mindig álldogál két őr, és sehogy sem tudtad kitalálni, hogy miért mosolyognak annyira. De rájöttél: megragadtak és a palotába vittek. Kiderült, hogy a fővarázsló álmában Te szerepeltél, mint a világ megmentője. Noha ezen jót kacagtál te is, az őrök is meg a király is, de a nagy mágus ragaszkodott hozzá, hogy te vagy a Kiválasztott. A varázslót beutalták egy közeli szanatóriumba, téged pedig megbíztak a Küldetéssel.

Mivel semmi jót nem tudtak kifőzni a híres tudósok és udvari tanácsadók (ismertebb nevükön léhűtők), kínjukban a múltban kezdtek vájkálni. Találtak egy homályos utalást... Egy nagyhatalmú varázskő, a Holdkristály segítségével életre kelthető egy valódi félisten, aki hatalma talán elég lenne ahhoz, hogy visszaszorítsátok az orkokat a saját vidékükre; talán arra is, hogy örökre megszabaduljatok tőlük. A te feladatod lett, hogy megkeresd a kristályt és a félistent, mert az ősi papiruszok arról már nem szóltak, hogy hol is alussza álmát. Kapsz egy társat is, egy Jeloo'aak nevű hüllőt, akiben nem bízol egy percig sem.

És itt kezdődik a kaland...


Ha valaki még nem ismerné ezt a hihetetlenül fantasztikus meg minden játékot, akkor azonnal szerezze meg!

Miféle game ez egyáltalán? Kérdezhetik azok, akik még nem találkoztak vele, és most sem ugrottak azonnal az internet felé, hogy megszerezzék. Hát ez egy ősi stílus egyik talán utolsó követe. Nagyon régen, mikor a kis 16 kB-os memóriájú, 1 MHz-nél is lassabb gépek (egy mai fiatal számára ez már nem is nagyon képzelhető el) voltak a menők és minden érdeklődő ilyeneket tartott otthon (kivéve aki nagyon gazdag volt és volt egy pár felesleges szobája; mert az vehetett komolyabbat is), kitalálták a számítógépes játékokat. Mindenféle táblás meg egyéb logikai játékok "árasztották" el a világot, amikor a Crowther & Woods által megjelent az egyszerűen csak "Adventure" névre hallgató program - az első szöveges kalandjáték. Akik voltak olyan szerencsések, hogy egy C=64 vagy C=+4 boldog tulajdonosai lehettek - netán még mindig azok -, azok között fehér holló (Brandon Lee rulez!) az, aki nem tartott otthon legalább egy kalandjátékot. A készítők tucatszám készítették a jobb-rosszabb játékokat, egyre fejlettebb (ált. angol vagy magyar nyelvű) szövegértelmezővel és egyre szebb grafikával (már amelyikben volt). A PC lehetőségei a Commodore gépekhez képest mérföldekkel nagyobbak. Itt már nehéz befutni egy szöveges kalandjátékkal a nagyobb elvárások miatt. Készült jópár természetesen, de nem lett sikerük; esetleg úgy, hogyha legalább annyi hangsúlyt fektettek a grafikus megjelenítésre és animációra is. Én, és még jópár fickó azonban úgy véljük, hogy még a 21. század küszöbén is van tere az ilyen játékoknak, mert aki pl. a Doom-mal játszik, az csak azon gondolkozik, hogy hol felejtette az utolsó gyógyszercsomagot, de aki egy ilyen játékkal, az általában nagy szabadságot kap - hacsak nem kényszerítik szoros korlátok közé a programozók, de az ilyen szerencsére ritka -, továbbképzelheti a dolgokat, sajátjává formálhatja a világot - amit valamennyire a programok is támogatnak, többé-kevésbé.

Igazából nem csak úgy általánosságban kellene beszélnem a kalandjátékokról, hanem a Doltarra kéne visszaterelni a szót... Ajánlom mindenkinek, hogy olvassa végig Olessák Róbert mester Szakdolgozatát. Főleg azok, akik még sosem játszottak ilyen játékkal vagy éppenhogy utálják; garantáltan megváltozik a véleményük. Fent van pl. a '99 májusi CHIP CD-n, de ahogy Jonowsky bátyót ismerem, valamelyik Hungarian News-ba is bele fogja préselni.

Tehát a Doltar is csak egy a sok közül. Egy szöveges kalandjáték. Mivel elég régi anyag, még csak VGA felbontást használ, amitől ugyan egyesek szerint nagyon ronda lett, de szerintem ez nem probléma. A képernyő két részre van osztva, a felső rész közepén helyezkedik el az aktuális helyszínt ábrázoló képecske. Bal oldalán egy bödön látható, amiben valami csúnya löttyöt tárolnak. Ez jelzi a varázserőnk nagyságát. De egyébként ez alatta ki van írva számmal is. Jobb oldalon egy iránytűben gyönyörködhetünk. Ha valamelyik irány sárga színnel virít, az azt jelenti, hogy abban az irányban van kijárat. Ha viszont mindegyik szürke színű, az azt mutatja, hogy egy sötét helyszínen kóválygunk, és mivel nem látunk semmit, fogalmunk sincs, hogy merre mehetnénk. Az alsó képernyőn, vagymi, a képernyő alsó részén a játék szövegeit olvashatjuk és a legalsó sorban mindig begépelhetjük a következő utasítást. Az utasításainkat felszólító módban kell megadni, és mivel elég rég ismerjük már a számítógépet, bátran tegezzük le! Például egy sablonos parancs: "VEDD FEL A KARDOT!". Ennél bonyolultabb mondatot is beírhatunk, de nyílván mindenki annak örül, ha keveset kell pötyögni. Ezért lehetőség van számos rövidítésre is. Például mozgásnál nem kell azt írni, hogy "MENJ ÉSZAKRA", elég azt, hogy "É". Elhagyható legtöbbször az igekötő, a névelők és a mondattagoló jelek. Ha egy főnevet ragozatlanul írunk be a gépbe, akkor úgy veszi a program, hogy azzal tárgyesetet akartunk meghatározni. Végül az igéknek is vannak majdnem mindnek rövidítései. A "VIZSGÁLD" helyett elég a "V", "VEDD FEL"="VF", "LELTÁR"="LI"="I", "NÉZZ KÖRÜL"="N", stb. Tehát a fenti, viszonylag hosszú mondat helyett elég ezt beírni: "VF KARD".

Tulajdonképpen felesleges lenne most leírnom minden parancsot, mert egyrészt mindenki kitalálhatja, hogy például egy ásót mire lehet használni, másrészt elég sok benne van a játék ismertetőjében (readme.exe). És mivel a környezetről sem akarok írni (azzal csak elvenném a kedvet a világ felfedezésének örülőktől), ezért abba is fejezem a szövegelést.

Ha bárkinek valamilyen kínja van a játékkal, az bátran kérdezzen meg engem, vagy levélben (csak válaszborítékkal feladottra válaszolok!), vagy a Hungarian News-ban az Üzenőfüzet berkein belül.

(c) Van -- ROAR Entertainment(TM)

vissza



 
 
   
 
 
 
 
-
 
 
 
 
 
Köszönöm a választ, akkor ez irányba kísérletezem
 
 
 


_ teszt teszt